@arjantupan
Vandaag 76 jaar geleden werd de Republiek der Zuid-Molukken - Republik Maluku Selatan (RMS) - uitgeroepen. De plaats die dat heeft in de Nederlandse geschiedenis is altijd een beetje weggestopt geweest. Het is een zwarte bladzijde voor de Nederlandse overheid, die de KNIL militairen ernstig in de steek heedt gelaten, en na een noodgedwongen fout, de ene na de andere verkeerde beslissing ten aanzien van de Molukkers nam.
Als je de RMS vlaggen vandaag ziet wapperen, denk dan daaraan. Denk aan de nooit ingeloste ereschuld. En ga misschien eens het gesprek aan. Vraag wat er speelt.
Een ding kan ik je beloven: je krijgt dan ongetwijfeld lekkere hapjes, terwijl je luistert.
Mena Muria.
https://www.omroepwest.nl/cultuur/5093633/molukse-nico-90-kwam-als-tiener-naar-nederland-zaten-soms-dagen-zonder-eten?at_medium=sharing&at_campaign=sharedArticle&at_campaign_group=copied_url